amfori BSCI-Code of Conduct

Logo amfori Trade with purpose

Denne amfori BSCI Code of Conduct, fra januar 2014, fastlægger de værdier og principper, som amfori BSCI-deltagere er forpligtet til at implementere i deres forsyningskæder. Den blev godkendt af Executive Board of Foreign Trade Association (amfori fra 1. januar 2018) den 28. november 2013, og erstatter BSCI Code of Conduct i dens 2009-version, inklusive alle dens oversættelser. Denne amfori BSCI Code of Conduct består af tre vigtige informationsblokke: a) Indledning, fortolkning, vores værdier og implementering, som gælder for alle forretningsvirksomheder; b) Principper, som specifikt henvender sig til amfori BSCI-deltageres forretningspartnere, og c) amfori BSCI Implementation Conditions, amfori BSCI Reference og amfori BSCI Glossary, som er integrerede dele af kodekset, og giver mere detaljerede oplysninger om fortolkningen og implementeringen af ​​amfori BSCI.

Amfori BSCI Code of Conduct fra januar 2014 træder i kraft den 1. januar 2014. Kun den engelske version af dette dokument er juridisk bindende.

I. Indledning

Amfori BSCI (amfori BSCI) blev grundlagt af Foreign Trade Association (amfori) på den forudsætning, at international handel er et uundværligt værktøj for velstand og social økonomisk vækst.

Denne Code of Conduct (amfori BSCI Code of Conduct) omfatter et sæt principper og værdier, der afspejler amfori BSCI-deltagernes overbevisning og deres forventninger til deres forretningspartnere.

Amfori BSCI Code of Conduct er baseret på internationale konventioner såsom Verdenserklæringen om Menneskerettigheder, Retningslinjerne for Børns Rettigheder og Entreprenørskab, De Forenede Nationers Retningslinjer for Erhverv og Menneskerettigheder, OECD Retningslinjerne, FN's Global Compact og konventionerne og anbefalingerne fra International Labour Organisation (ILO), som er afgørende for at forbedre arbejdsforholdene i forsyningskæden.

Virksomheder, der vedtager amfori BSCI Code of Conduct, er forpligtet til at overholde principperne i dette dokument, og til at opfylde deres ansvar for at respektere menneskerettighederne inden for deres indflydelsessfære.

Amfori BSCI og dets deltagere (amfori BSCI Participants) fører en konstruktiv og åben dialog med deres forretningspartnere og interessenter, for at styrke principperne for socialt ansvarlig forretningspraksis. Derudover anser de udviklingen af ​​stabile arbejdsrelationer mellem medarbejdere og ledelse for at være en væsentlig forudsætning for bæredygtig forretning.

II. Fortolkning

I amfori BSCI Code of Conduct henviser udtrykket "forretningsvirksomhed" til både amfori BSCI-deltagere og deres forretningspartnere i forsyningskæden, især producenter.

Bilagene anført i slutningen af ​​amfori BSCI Code of Conduct (Implementeringsbetingelser, amfori BSCI-referencer og amfori BSCI-ordliste) er en integreret del af amfori BSCI Code of Conduct. Amfori BSCI Code of Conduct bør læses og fortolkes i sammenhæng med dem.

Der gælder forskellige implementeringsbetingelser for hver virksomhed, afhængigt af dens rolle i forsyningskæden, og om den skal overvåges under amfori BSCI.

III. Vores værdier

Ved at vedtage amfori BSCI Code of Conduct og implementere den i deres forsyningskæde, bliver amfori BSCI-deltagere styret af følgende værdier:

Kontinuerlig forbedring: amfori BSCI-deltagere forpligter sig til at implementere amfori BSCI Code of Conduct trin for trin. De forventer, at deres samarbejdspartnere sikrer en løbende forbedring af arbejdsforholdene i deres virksomheder.

Samarbejde: Gennem samarbejde og en fælles tilgang vil amfori BSCI-deltagere få større indflydelse på arbejdsforholdene i deres forsyningskæder, og være mere tilbøjelige til at forbedre dem. Samarbejde er også af stor værdi for relationer med forretningspartnere i forsyningskæden, især dem der har brug for støtte til at forbedre sig. Ligeledes er samarbejdsånden vigtig i forholdet mellem virksomheder, og de berørte interessenter på forskellige niveauer.

Empowerment: Et centralt mål for amfori BSCI er, at styrke design- og beslutningskraften hos amfori BSCI-deltagere og deres forretningspartnere, især i tilfælde af de producenter der skal overvåges, så de kan udvikle deres forsyningskæder på en måde, der respekterer menneske- og arbejdstagerrettigheder, og giver forretningsenhederne i forsyningskæden, de værktøjer de har brug for, til bæredygtigt at forbedre arbejdsforholdene. Udviklingen af ​​interne ledelsessystemer spiller en afgørende rolle i at indlejre amfori BSCI-principperne i hjertet af virksomhedskulturen.

IV. Implementering

Principperne i amfori BSCI Code of Conduct repræsenterer amfori BSCI-deltagernes mål og minimumsforventninger med hensyn til den sociale adfærd i deres forsyningskæder.

Mens målene forbliver uændrede, kan minimumsforventningerne til amfori BSCI Code of Conduct, som er oversat til verificerbare sociale standarder, ændre sig i takt med samfundsændringer.

amfori BSCI-deltagere forpligter sig til at gøre alle rimelige bestræbelser, på at nå de mål, der er angivet i amfori BSCI Code of Conduct. Selvom det ikke er muligt for dem til enhver tid at sikre fuld overholdelse af kodekset af alle deres forretningspartnere, forpligter amfori BSCI-deltagere sig til at træffe passende foranstaltninger for at overholde principperne i amfori BSCI Code of Conduct, især i regioner eller sektorer, hvor risikoen for manglende overholdelse af amfori BSCI Code of Conduct er højere. Det siger sig selv, at fuld overholdelse er en proces, der kræver en betydelig mængde tid, ressourcer og indsats. Huller, defekter, forstyrrelser og uforudsigelige hændelser kan ikke på noget tidspunkt udelukkes. Ikke desto mindre er amfori BSCI-deltagere stærkt forpligtet til tidlig identifikation, overvågning og eliminering af alle disse faktorer i deres forsyningskæder, og forbliver åbne for deltagelse af de interessenter, der er oprigtigt interesserede i at overholde sociale standarder.

Overholdelse af kodekset

Overholdelse af national lovgivning er kommercielle virksomheders primære pligt. I lande, hvor nationale love og regler er i konflikt med, eller sætter en anden beskyttelsesstandard end amfori BSCI Code of Conduct, bør virksomheder søge måder at overholde de principper, der giver den største beskyttelse for arbejdere og miljøet.

Forsyningskæde håndtering og påvirkning

amfori BSCI-deltagere bekræfter deres evne til at påvirke sociale forandringer i deres forsyningskæder gennem deres indkøbsaktiviteter. De fører deres forhold til alle forretningspartnere på en ansvarlig måde, og forventer det samme til gengæld.

Dette kræver en samarbejdstilgang, hvor hver virksomhed (a) involverer sine respektive forretningspartnere; (b) træffer alle rimelige og passende foranstaltninger inden for sin indflydelsessfære for at implementere amfori BSCI Adfærdskodeks, og (c) udveksle oplysninger for rettidigt at identificere eventuelle udfordringer, der kræver afhjælpende handlinger.

Amfori BSCI-deltagerne og deres forretningspartnere skal bestræbe sig på, at løse de grundlæggende årsager til sådanne negative påvirkninger af menneskerettighederne, især når det drejer sig om Indkøb fra højrisikoregioner eller sektorer. For at indlejre dette ansvar skal virksomhedsvirksomheder handle med rettidig omhu, og udvikle passende ledelsessystemer, politikker og processer, samt effektivt forebygge og adressere eventuelle negative menneskerettighedspåvirkninger, der kan identificeres i forsyningskæden.

For producenter, der skal overvåges, anbefales interne ledelsessystemer især som en effektiv måde at integrere amfori BSCI Code of Conduct i deres forretningspraksis.

Opsigelse af forretningsforbindelser generelt, eller en individuel kontrakt med en forretningspartner på grund af vanskeligheder med at implementere amfori BSCI Code of Conduct, betragtes som en sidste udvej. Opsigelse af et forretningsforhold eller individuel kontrakt kan dog være nødvendigt, hvis forretningspartneren handler på en måde, der er i strid med principperne i amfori BSCI Code of Conduct, eller hvis forretningspartneren ikke er parat til at træffe de nødvendige foranstaltninger, for at overholde forpligtelserne i amfori BSCI Code of Conduct, eller dem der er forbundet hermed.

Medarbejderdeltagelse og beskyttelse

Forretningsvirksomheder skal etablere god ledelsespraksis, der involverer arbejdstagere og deres repræsentanter i udvekslingen af ​​god information om arbejdspladsspørgsmål, og muliggør passende foranstaltninger til at beskytte arbejdstagere i overensstemmelse med målene i amfori BSCI Code of Conduct. Virksomheder skal tage konkrete skridt, for at øge medarbejdernes bevidsthed om deres rettigheder og forpligtelser.

Derudover er kommercielle virksomheder forpligtet til at udvikle tilstrækkelige kompetencer blandt arbejdsgivere, ledere, medarbejdere og medarbejderrepræsentanter, for at kunne integrere denne praksis i forretningsdriften. Kontinuerlig uddannelse og videreuddannelse på alle aktivitetsniveauer er afgørende, især med hensyn til sundhed og sikkerhed på arbejdspladsen.

Erhvervsvirksomheder skal etablere eller deltage i effektive klagemekanismer på operationelt niveau for enkeltpersoner og lokalsamfund, der kan blive påvirket af negative påvirkninger. Selv hvor retssystemerne er effektive, og har gode ressourcer, kan klagemekanismer tilbyde særlige fordele, såsom hurtig adgang og klageadgang, reducerede omkostninger og tværnational rækkevidde.

V. Principper

Amfori BSCI-deltagerne forventer, at alle deres forretningspartnere overholder amfori BSCI Code of Conduct. Derudover skal alle forretningspartnere, der overvåges for overholdelse af nedenstående principper, demonstrere, at de (a) træffer alle nødvendige foranstaltninger, for at sikre deres egen overholdelse af amfori BSCI Code of Conduct, og (b) tage rimelige skridt for at sikre, at alle deres forretningspartnere, der er involveret i produktionsprocesserne, overholder amfori BSCI Code of Conduct.

Retten til foreningsfrihed og retten til kollektive forhandlinger

Forretningspartnerne: (a) respekterer arbejdernes ret til at danne fagforeninger på en fri og demokratisk måde; (b) diskriminerer ikke arbejdstagere på grundlag af fagforeningsmedlemskab; og (c) respekterer arbejdstagernes ret til kollektive forhandlinger.

Forretningspartnere må ikke forhindre medarbejderrepræsentanter i at få adgang til, eller interagere med, medarbejdere på arbejdspladsen.

Når de opererer i lande, hvor fagforeningsaktivitet er ulovlig, eller hvor fri og demokratisk fagforeningsaktivitet ikke er tilladt, skal forretningspartnere tage hensyn til dette princip, ved at tillade arbejdstagere frit at vælge deres egne repræsentanter, som virksomheden kan gå i dialog med om arbejdsplads spørgsmål.

Ingen diskrimination

Det er forbudt for forretningspartnere at diskriminere, udelukke eller begunstige nogen person på grundlag af køn, alder, religion, race, kaste, fødsel, social baggrund, handicap, etnisk eller national oprindelse, nationalitet, medlemskab af arbejdstagerorganisationer, herunder fagforeninger, politisk medlemskab eller holdning, seksuel orientering, familie ansvar, civilstand eller enhver anden situation, der kan resultere i diskrimination.

Medarbejdere skal ikke udsættes for chikane el være underlagt disciplinære sanktioner.

Passende godtgørelse

Forretningspartnere overholder dette princip, når de, uden at det berører de specifikke forventninger, der er fastsat i denne aftale, respekterer arbejdstagernes ret til en rimelig aflønning, der er tilstrækkelig til at sætte dem og deres familier i stand til at leve et anstændigt liv, samt til sociale ydelser, der er fastsat ved lov.

Forretningspartnere er forpligtet til, som minimum, at overholde den lovpligtige mindsteløn eller, hvis højere, de branchestandarder, der er godkendt på grundlag af overenskomstforhandlinger.

Lønningen skal betales omgående, regelmæssigt og fuldt ud i lovligt betalingsmiddel. Delvis betaling i naturalier er tilladt i henhold til ILO's retningslinjer. Lønniveauet skal afspejle medarbejdernes kvalifikationer og uddannelsesniveau og refererer til almindelig arbejdstid.

Fradrag er kun tilladt på de betingelser, der er fastsat i lov eller overenskomst.

Rimelige arbejdstider

Forretningspartnere skal overholde dette princip, uden at det berører de specifikke forventninger, der er angivet i denne aftale, ved at sikre, at medarbejdere ikke er forpligtet til at arbejde mere end 48 normale timer om ugen. Amfori BSCI anerkender dog undtagelserne fastsat af ILO.

Gældende national lovgivning, branchestandarder eller kollektive overenskomster skal fortolkes inden for de internationale rammer, som er fastsat af ILO.

I undtagelsestilfælde fastsat af ILO kan den øvre grænse for det ovenfor angivne antal arbejdstimer overskrides; I dette tilfælde er overarbejde tilladt.

Anvendelse af overarbejde bør forblive en undtagelse, være frivillig, aflønnes med en præmiesats på mindst en og en fjerdedel gange den normale sats, og må ikke repræsentere en væsentlig højere sandsynlighed for erhvervsmæssige risici. Samarbejdspartnerne skal endvidere give deres medarbejdere ret til hvilepauser på hver arbejdsdag, og ret til mindst én fridag hver syvende dag, medmindre der er tale om fravigelser i overenskomsten.

Arbejdssikkerhed

Forretningspartnere skal overholde dette princip, uden at det berører de specifikke forventninger, der er fastsat i denne aftale, når de respekterer arbejdstageres og lokalsamfunds ret til sunde arbejds- og levevilkår. Sårbare personer såsom, men ikke begrænset til, unge arbejdere, unge mødre og gravide kvinder og personer med handicap, skal modtage særlig beskyttelse.

Forretningspartnere overholder arbejdsmiljø- og sikkerhedsbestemmelser eller, hvor national lovgivning er utilstrækkelig eller dårligt implementeret, internationale standarder.

Aktivt samarbejde mellem ledelse og arbejdstagere eller deres repræsentanter er afgørende, for at implementere systemer der sikrer et sikkert og sundt arbejdsmiljø. Dette kan opnås ved at nedsætte arbejdsmiljøudvalg.

Forretningspartnere skal sikre, at systemer er på plads til at identificere, vurdere, forebygge og håndtere potentielle risici for arbejdstagernes sundhed og sikkerhed. De træffer effektive foranstaltninger, for at forhindre potentielle ulykker, skader og sygdomme hos medarbejdere, der er relateret til, eller opstår under arbejdsprocessen. Disse foranstaltninger har til formål, så vidt det er rimeligt, at reducere de farer, der er forbundet med arbejdsmiljøet.

Samarbejdspartnerne vil gøre en indsats for at forbedre medarbejderbeskyttelsen i tilfælde af ulykker, herunder gennem obligatoriske forsikringssystemer.

Forretningspartnerne skal træffe alle passende foranstaltninger inden for deres indflydelsessfære, for at sikre stabiliteten og sikkerheden af ​​de faciliteter og bygninger de bruger, herunder medarbejderboliger, hvis de stilles til rådighed af arbejdsgiveren, og for at beskytte dem mod eventuelle forudsigelige nødsituationer. Forretningspartnere respekterer medarbejdernes ret til at forlade lokalerne, uden at skulle spørge virksomheden om tilladelse, for at flygte fra umiddelbar fare.

Forretningspartnerne skal sikre passende bedriftssundhedspleje og tilhørende faciliteter.

Forretningspartnere skal sikre adgang til drikkevand, sikre og rene spise- og hvileområder samt rene og sikre områder til madlavning og opbevaring. Ydermere skal forretningspartnere til enhver tid give alle medarbejdere effektivt personligt beskyttelsesudstyr (PPE) gratis.

Intet børnearbejde

Forretningspartnere skal overholde dette princip, hvis de ikke direkte eller indirekte beskæftiger børn under den lovpligtige minimumsalder for obligatorisk uddannelse, som ikke skal være under 15 år, medmindre de undtagelser, der er anerkendt af ILO, finder anvendelse.

Forretningspartnere skal etablere pålidelige aldersvurderingsmekanismer som en del af deres ansættelsesprocedurer, som under ingen omstændigheder må føre til nedværdigende eller uværdig behandling af medarbejdere. Dette princip har til formål at beskytte børn mod enhver form for udnyttelse. Der skal lægges særlig vægt på afskedigelse af børn, da de kan komme i farligere beskæftigelsessituationer såsom prostitution eller narkotikahandel. Ved at holde børn væk fra arbejdspladsen skal samarbejdspartnere tage initiativ til, at identificere foranstaltninger, til at sikre beskyttelsen af ​​berørte børn. Afhængigt af situationen bør forretningspartnere forsøge at finde anstændigt arbejde til et voksent husstandsmedlem af barnets berørte familie.

Særlig beskyttelse af unge arbejdstagere

Forretningspartnere skal overholde dette princip, uden at det berører de specifikke forventninger, der er angivet i dette princip, ved at sikre, at unge mennesker ikke udfører nat arbejde, og er beskyttet mod arbejdsforhold, der bringer deres sundhed, sikkerhed, moral og udvikling i fare.

Ved ansættelse af unge arbejdstagere bør forretningspartnere sikre, at (a) arbejdets art ikke har en negativ indvirkning på deres sundhed eller udvikling; b) deres arbejdstid ikke påvirker deres deltagelse i erhvervsuddannelsesprogrammer, der er anerkendt af den kompetente myndighed, eller deres evne til at nyde godt af uddannelsen.

Forretningspartnere skal etablere de nødvendige mekanismer til forebyggelse, påvisning og begrænsning af skade på unge arbejdstagere, med særligt opmærksomhed på unge arbejdstageres adgang til effektive klagemekanismer, oplæringssystemer og programmer indenfor sikkerhed på arbejdspladsen.

Ingen usikker beskæftigelse

Forretningspartnere skal overholde dette princip, dersom de, uden at det berører de specifikke forventninger, der er anført i dette kapitel, a) sikrer, at deres ansættelsesforhold ikke skaber usikkerhed eller social eller økonomisk sårbarhed for deres arbejdstagere; b) hvor aktiviteten udføres på grundlag af et anerkendt og dokumenteret ansættelsesforhold etableret i overensstemmelse med national lovgivning, sædvane eller praksis og internationale arbejdsstandarder, alt efter hvad der giver størst beskyttelse.

Inden indgåelse af ansættelsesforholdet skal samarbejdspartnere give medarbejderne forståelig information om deres rettigheder, pligter og arbejdsforhold, herunder arbejdstid, aflønning og betalingsbetingelser.

Forretningspartnere skal stræbe efter at sørge for anstændige arbejdsforhold, der støtter arbejdstagere, både kvinder og mænd, i deres rolle som forældre eller omsorgspersoner, især med hensyn til migrant- og sæsonarbejdere, hvis børn kan være blevet efterladt i migranternes hjembyer.

Samarbejdspartnere må ikke bruge ansættelsesforholdet på en måde, der bevidst ikke er i overensstemmelse med lovens egentlige formål. Dette omfatter, men er ikke begrænset til, (a) uddannelsesordninger, der ikke har til formål at give kvalifikationer eller regelmæssig beskæftigelse, (b) sæsonbestemt eller tilfældigt arbejde, når det bruges til at underminere arbejdstagernes beskyttelse, og (c) kontrakter, der kun er på arbejdsmarkedet. Desuden må brugen af ​​underleverandører ikke tjene til at underminere arbejdstagernes rettigheder.

Intet tvangsarbejde

Forretningspartnere må ikke ty til nogen form for trældom eller tvangsarbejde, menneskehandel eller ufrivilligt arbejde.

Forretningspartnere risikerer at blive anklaget for medvirken, hvis de nyder godt af disse arbejdsformer gennem deres samarbejdspartnere.

Forretningspartnere skal udvise særlig omhu, når de ansætter indvandrere, både direkte og indirekte.

Samarbejdspartnerne giver deres ansatte ret til at forlade deres arbejdsplads, og til at opsige deres ansættelsesforhold med arbejdsgiveren med et rimeligt varsel.

Forretningspartnere skal sikre, at medarbejdere ikke udsættes for umenneskelig eller nedværdigende behandling, kropslig afstraffelse, psykisk eller fysisk tvang og/eller verbalt misbrug.

Alle disciplinære forholdsregler skal noteres skriftligt, og forklares mundtligt til medarbejderne i klare og forståelige vendinger.

Miljøbeskyttelse

Forretningspartnere skal overholde dette princip, hvis de træffer de nødvendige foranstaltninger for at forhindre miljøskader, uden at dette berører de specifikke forventninger, der er anført i dette kapitel.

Forretningspartnere bør gennemgå deres drift for væsentlige miljøpåvirkninger, og etablere effektive politikker og procedurer, der afspejler deres miljøansvar. De vil sørge for implementering af ​​passende foranstaltninger, til at reducere de negative indvirkninger på samfundet, naturressourcerne og miljøet som helhed.

Etisk forretning

Forretningspartnere overholder dette princip, hvis de, uden at det berører de mål og forventninger, der er angivet i dette kapitel, ikke deltager i korruption, afpresning eller underslæb eller i nogen form for bestikkelse, herunder, men ikke begrænset til, løfte om, tilbud om eller tildeling af ​​en upassende økonomisk eller anden tilskyndelse.

Forretningspartnere forventes at have nøjagtige oplysninger om deres aktiviteter, struktur og ydeevne, og afsløre dem i overensstemmelse med gældende regler og industriens benchmark praksis.

Forretningspartnere må ikke deltage i forfalskning af disse oplysninger eller i nogen form for bedrageri i forsyningskæden.

De skal også indsamle, bruge og på anden måde behandle personoplysninger (herunder data om medarbejdere, forretningspartnere, kunder og forbrugere inden for deres indflydelsessfære) med rimelig omhu. Denne indsamling, brug og anden behandling af personoplysninger skal udføres i overensstemmelse med love og lovkrav vedrørende databeskyttelse og informationssikkerhed.

Amfori er verdens førende erhvervssammenslutning for fri og bæredygtig handel. Vores vision er en verden, hvor enhver handel bringer sociale, miljømæssige og økonomiske fordele for alle.

 

amfori

Av. De Cortenbergh, 172

1000 Brüssel

Belgien

Tel.: +32-2-762 05 51

Fax: +32-2-762 75 06

info@amfori.org

www.amfori.org

© Copyright amfori 2017

Miljø- og samfundsansvar

Vi mener at alle virksomheder, er forpligtede til at bidrage til en global bæredygtig samfundsudvikling. Vores arbejde med arbejde med social ansvarlighed tager sit udgangspunkt i grundlæggende principper baseret på de internationale konventioner om menneskerettig-heder, arbejdstager-rettigheder, miljøbeskyttelse og korruptions-bekæmpelse (ILO-konventioner og FN’s menneskerettigheder).

Vi vil arbejde aktivt med vore leverandører for at medvirke til at konventionerne overholdes. Vi ønsker at bidrage til en bæredygtig ansvarlig udvikling hos vores producenter og tilstræber at gøre en positiv forskel for ansatte i leverandørkæden.

 

Global Compact

Praxis er medlem af FN’s Global Compact koncept, der er et internationalt fælles regelsæt om virksomheders samfundsansvar. Der er p.t. over 2400 virksomheder med på verdensbasis, og vi er stolte af at være med i det selskab.

Global Compact er et CSR-initiativ, som den tidl. generalsekretær, Kofi Annan har igangsat for at inddrage private virksomheder i arbejdet med at tackle nogle af verdens største sociale og miljømæssige udfordringer.

Helt centralt i konceptet er ti grundprincipper indenfor 4 hovedgrupper:

Menneskerettigheder - Arbejdstagerrettigheder - Miljøbeskyttelse - Anti-korruption

Vores tilslutning skal ses som et udtryk for vores engagement og ønske om at bidrage til en bæredygtig udvikling ved aktivt at deltage i at løse de utilsigtede konsekvenser af globaliseringen.

Læs mere på www.unglobalcompact.org

 

Leverandørkæden

Langt det meste af vores tøj produceres hos europæiske producenter, der arbejder under helt samme regler som i Danmark.

Vi har også enkelte leverandører i Fjernøsten, så vi har fokus på, hvordan miljø- og arbejdsforhold er hos vores producenter i Fjernøsten. Vi vil ikke acceptere børnearbejde og arbejdstider på op imod 72 timer pr. uge, og derfor forlanger vi, at helt basale arbejdstagerregler overholdes. Vi har igangsat et systematisk arbejde i leverandørkæden, så globaliseringen ikke er skyld i, at grundlæggende krav til arbejdsforhold slækkes.

Metervarer med miljømærker koster lidt mere. Vi mener, at det er op til vore kunder at afgøre, om de vil lægge vægt på disse mærker. Under alle omstændigheder er Øko Tex 100’s grænseværdier blevet vores minimumsstandard på arbejdstøj. Det skal vore leverandører skrive under på.

 

Kundekrav

Praxis har lange traditioner for at produktudvikle nye designs i samarbejde med brugerne. Vores mangeårige fokusering på udvikling af pasform, design og ikke mindst stofkvaliteter har ført til, at vi med en vis stolthed kan sige, at vi er gode til komfort.

På miljøsiden arbejder vi for at udbrede tankerne om renere teknologi. For os er der ikke anden vej frem end at alle må udvise mere omtanke for miljøet på enhver tænkelig måde.

Vi forlanger at alle vore leverandører tager så meget hensyn til miljøet, som overhovedet muligt. Vi har i årevis arbejdet med at erstatte de mest skadelige kemikalier med mindre skadelige alternativer.

Ind i mellem vil vore kunder gerne have vished for, at produkterne er, som vi siger. Derfor producerer vi kollektionen i stoffer med forskellige miljø-mærker.

 

Kontrol

Men der skal mere til end bare ord. Der skal helt konkret handles og de reelle fremskridt kan først ses, hvis man måler og kontrollerer hver enkelt leverandør hos vore producenter i Fjernøsten. Kontrol er dyrt og besværligt og skaber ikke i sig selv bedre forhold for de ansatte. En af vores største leverandører er allerede med i det europæiske BSCI-koncept og en anden har amfori certificering, som alle levere op til vores code of conduct.

 

Mål

Vi har valgt at koncentrere vores CSR indsats omkring ansvarlig leverandørstyring, og de kemikalier vi vil tillade i vores tøj. Vi har sat os det mål, at nye leverandører skal have gennemført et socialt audit for at blive leverandør til os. Dermed sikrer vi, at fabrikken kender de grundlæggende arbejdstagerrettigheder.

Vores nuværende leverandører skal helst opnå små løbende forbedringer, indtil deres arbejdstagerforhold er fuldt ud på højde med regelsættet i vores code of conduct. Derfor vil vi holde nøje øje med hver enkelt leverandørs fremskridt.

Sidenhen vil vi begynde at arbejde med det eksterne miljø for at undersøge, om vi på nogen måde kan reducere det CO2 udslip, som vores virksomhed er skyld i.